Film

Film

Festu se bliži pola veka, sad mu je 45, što će reći da je nešto stariji od mene. Prvo da vidimo ono što se obično ističe, a o čemu nećemo govoriti. Nisam preterani ljubitelj gužve koju stvaraju zvezde i zvezdice, neka izvine čak i Monika Beluči. Od Festovih otvaranja, do sada sam bio samo na onom kad je bio film „Koriolan“, inače sniman u Beogradu (što je baš leglo). Takođe, izvesna pažnja posvećena je činjenici da je pobedio film „Ne gledaj mi u tanjir“ (pijat – tako se govori i u Boki Kotorskoj), naših dragih susjeda.

Trideset godina nakon smrti legende režiser Kevin Mekdonald, koji je poznat po filmu Poslednji kralj Škotske, odlučuje da napravi dokumentarac o Bob Marliju, koji bi trebao da približi legendu novim naraštajima i da podseti stare o kome je tu stvarno bilo reči. Uz pomoć Marlijevih bliskih saradnika, njegovih najbližih, uključujući i decu, mi saznajemo o njegovom životu koji nimalo nije bio naivan.

Predstavljen kao reformator i čovek pun energije koji želi da doprinese boljoj socijalističkoj zajednici, iza Ivana Stojanovića krio se neobuzdani lik karijeriste koji je radio sve ono što i njegovi prethodnici, samo sa naglašenim pseudoentuzijazmom i parolom: cilj opravdava gaženje i preko mrtvih.

Čvorović u tom kontekstu ispaljuje ćorak u Jakovljevića i njemu sličnima koji ne predstavljaju nikakvu opasnost za rušenje onoga zašta se glavni junak ceo život borio.

Ilija je zapravo pucao na beskrvnog, anemičnog, bolesnog šećeraša i čiraša, koji ima nepopravljivog sina narkomana, nesređen život, histeričnu ljubavnicu i isto tako anemične prijatelje koji su zarobljeni u administrativnom svetu.

Festivali ovakvoga tipa predstavlјaju antipod vulgarnom i snobovskom komercijalnom filmu.

Čaruga je bio preteča kriminalaca devedesetih koji su harali ucenama, pljačkanjem i reketiranjem. Figura opaka, ali i neodoljivi antiheroj koji u filmu pleni odsustvom straha od smrti.

Ideološka manija prekrila je istorijske okvire u partizanskim filmovima. Ono što se iznosi u istoriografijama i ono što se prikazuje u partizanskim filmovima, nema nikakve veze sa podacima iz američkih tajnih službi i podacima u knjigama četničke emigracije.

Srpsko društvo, raspeto poslednjih godina na krst tranzicionih procesa, gotovo da i nema film koji bi izrazio buru nezadovoljstva prema aktuelnom društvenom poretku i problemima koji ga izjedaju.

U sociološkom smislu, rulja je grupa ljudi koji dele identičan stav prema nekom problemu, ali i sa veoma bitnim obeležjem, da u takvoj skupini jedne osobe utiču na druge u ponašanju i ophođenju.

Pages