Devijacija morala
Koliki je nivo besa, ogorčenosti i ludila potreban da isprovocira najbrutalniji oblik devijantnog ponašanja - da čovek postane zločinac?
Šta se to izdešavalo u njihovoj svesti pre počinjenog zločina? Kolika je količina bezumlja prisutna u njihovim mozgovima, ako se uopste i može na taj način imenovati pomenuti organ u njihovim glavama, da bi se izvršio gnusan zločin u kojem mučenje žrtve predstavlja fetiš?
Ne može se reći da je u pitanju životinjski nagon – nijedna životinja ne muči svoj plen pre nego što ga proždere, ne uživa u očajnom oglašavanju i paničnom pogledu žrtve....ne ubija iz zabave, hobija.
Životinjski plen je žrtva preživljavanja u lancu ishrane kojeg je formirala “sebična” genetika snažnijeg, spretnijeg.
Žrtve ljudskih zločina su žrtve radi zadovoljenja bizarnih potreba zločinaca, koristi, zabave, hobija...
Krvoločnost životinja je genetski data kategorija. Ljudska krvoločnost , iako genetski predispozicionirana, najvećim delom isprovocirana je društvenim modelom koje pomenuta individua preuzima od društva u kojem živi.
Trenutak zločina...paničan pogled žrtve...krik...uzbuđenje zločinca pred sam čin izvršenja....pomućenje uma...osećaj dominacije nad žrtvom... uzdah rasterećenja izvrsitelja....sekunda kajanja....povratak želje za ponavljanjem zločina...
“Sila i razum su u suporotnosti – moral prestaje, gde sila počinje.” – Ajn Rand
Koliko god je moral tretiran kao društvena kategorija, svoj izvor pronalazi u dubini subjektivnih interpretacija realnosti. Ta interpretacija mnogo zavisi od nivoa psihičke stabilnosti pojedinca, uslovljen intelektualnom i emotivnom zrelošću i pređašnjim iskustvom, stečenim tokom života.
“Nanošenje okrutnosti s mirnom savešću je užitak “moralistima”. Zato su izmislili pakao.” – Bertrand Rasel
Može se reći da je moralnost kategorija nastala kao rezultat dugovekovne evolucije ljudskog uma.
Postoji termin -“društvena moralnost”, čije su norme u skladu sa ideologijom ljudi koji su na vladajućem vrhu društvene skale. Nametnute, negativno etiketiraju sve one pripadnike društva koje ih ne priznaju, koji se ponašaju i žive u skladu sa sopstvenim poimanjem morala .
Nažalost, današnje društvo u kojem živimo moralnost bazira na iskrivljenim društvenim vrednostima. Nikada mi neće biti jasna devijantna inerpretacija ljudskih vrednosti gde se različitost etiketira kao nemoralnost, a zločin izvršen zbog “opšteg interesa” dobija suprotnu konotaciju.
Ukoliko je zločin počinjen u cilju opstanka vladajuće ideologije, njegovi izvršioci dobijaju “moralnu podršku”. Time, zločini bivaju preimenovani u junačka dela, izvršioci u nacionalne heroje.
Najgore je to što ovakvi primeri postaju model ponašanja budućim generacijama, devijacija opstaje i nastavlja svoju iskrivljenu putanju ka sve primitivnijim nivoima ljudske svestii, gazeći tako dosadašnja dostignuća ljudske civilizacije.
Tatjana Manojlović