Sjaj u očima
Trideset godina nakon smrti legende. Zar je toliko prošlo? Ponekad se učini da je živ. Barem kroz muziku jeste i ostaće dok ona ne bude izumrla.
Dom Omladine, festival Slobodna Zona. Čitavog dana sam planirao da dođem i da napokon odgledam film o kome su mi mnogi govorili. Hodao sam ka odredištu razmišljajući da će sigurno ostati karta i za mene. Prešao sam se, na ulazu je bio haos! Nešto što je podsećalo na Jamajku u malom. Gomila ljudi u crveno-žuto-zelenim aplikacijama stajala je u redu čekajući film, dok su entuzijasti žickali za kartu, u međuvremenu. Svi su hteli da osmotre zvezdu na delu. Da li sam verovao da ovoliko ljudi u Srbiji vole Marlija? Iskreno, nisam očekivao ovako nešto. Zapanjeno sam posmatrao razjarenu gomilu u potrazi za mestom. Film je obećavao, ljudi su bili tu da bi to dokazali. Uvodna špica i muk, poštovanje jednog od najvećih ljudi rege muzike je moralo da se dogodi. Sjaj u očima se video u svakom gledaocu. Ništa nije kao pre...
Trideset godina nakon smrti legende režiser Kevin Mekdonald, koji je poznat po filmu Poslednji kralj Škotske, odlučuje da napravi dokumentarac o Bob Marliju, koji bi trebao da približi legendu novim naraštajima i da podseti stare o kome je tu stvarno bilo reči. Uz pomoć Marlijevih bliskih saradnika, njegovih najbližih, uključujući i decu, mi saznajemo o njegovom životu koji nimalo nije bio naivan.
Uspon ka kralju regea nije se desio odjednom. On nije imao svoju odskočnu dasku u vidu jednog hita koji bi bio senzacija, već je malim koracima napredovao u lestvici, prvo na Jamajci, a nakon i u celom svetu. U filmu mi se kroz likove koji su bili uz njega čitavog života upoznajemo sa Marlijem i njegovim karakterom koji se i ne razlikuje toliko od njegovog muzičkog opusa.
Rani jadi u vidu siromaštva nisu zaobišli ni ovog kralja. Iz seoskog blata prešao je u grad, u još dublje blato, koje nije moglo da se spere godinama. U tim trenucima postojale su dve mogućnosti izbavljenja, školovanje ili muzika. Zapitajte se šta je Marli izabrao?
Posle mnogo godina preživljavanja, sviranja po ulicama, borbe protiv sistema kroz rastamansku religiju, Marli postaje senzacija. Osoba koja postaje idol mladih, i belih i crnih ljudi. Čovek koji je otvorio velika vrata novom muzičkom stilu koji je zbog svoje iskrenosti odmah pridobio ljude različitog društvenog statusa. Uspeo je da objedini ljude kroz jednu ljubav, za koju je verovao da je jedini način univerzalne komunikacije sa svim ljudima ovog sveta.
Šta je bila njegova filozofija? Šta je to što ga je pokretalo?
Mortimer Plano je bio duhovni vođa, propovednik rastafarijanizma koji je uveo Marlija u suštinu ove religije, ili bolje rečeno, ovakvog načina života. Ova religija je pomogla Marliju da upotpuni svoj dosadašnji život. Naime, Bob Marli sin belog muškarca i crne žene doživljavao je večito odbacivanje od ljudi iz njegovog okruženja, te je jedino rešenje video u pristupanju afrocentričnoj religiji koja odbacuje tehnologiju zapadnog društva; koja u Africi vidi kolevku čovečanstva, a u poslednjem caru Etiopije Hajlu Selasiju I Božju inkarnaciju. Njihova poenta u životu je biti srećan, svi bi trebali da budu srećni i da žive u miru, blagostanju i ljubavi.
Ovakva vrsta razmišljanja je bila dostupna nekolicini ljudi, te je Marli shvatio da kao najveći medijum propovedanja rastafarijanizma iskoristi svoju muziku. Od tog trenutka stvari su se promenile. Marli je pored muzičara, postao propovednik koji je uspeo da nametne svoje mišljenje celom poznatom svetu. Postavši senzacija nije gubio delove sebe u materijalnim dobrima, već je ljudsku sreću smatrao najvećim bogatstvom, dok je materijalne stvari odbacivao delivši sa drugima, siromašnima, jadnima. Bio je smatran jednim od najvećih dobrotvora i do samog kraja svog života nije odstupao od nametnutih pravila rastafarijanizma.
Ovaj film predočava gledaocu novu dimenziju Bob Marlija koju on nije mogao saznati samo preko njegove istorije. Naime, mi se upoznajemo detaljno sa njegovim životom i linearnim, pravolinijskim putem, od početka do kraja, mi se upoznajemo sa usponom i padom jednog od najvećih rege muzičara ikada.
Pesme koje se u filmu pojavljuju, takođe, imaju svoju priču i mogu se postaviti biografski. Naime, različiti tokovi u Marlijevom životu određuju listu pesama koje su korišćene za ovaj film, tako da linearna koncepcija se ne zaustavlja samo na priči, narativu i intervjuima, već i njihovim spajanjem sa različtim pesmama kojima se bliže određuje emocija koju je Marli, pa i sam režiser želeo da prenese.
I zato
GET UP STAND UP,
DON’T GIVE UP THE FIGHT!
Stefan Megić